ostanimo u kontaktu

Srbija

Kako AI povećava produktivnost i smanjuje troškove poslovanja

Objavljeno

-

Primena veštačke inteligencije (AI) u poslovanju sve je učestalija, a broj kompanija koje je koriste poslednjih nekoliko godina je u porastu. Prema izveštaju kompanije Mekinsi (McKinsey), procenat ispitanih kompanija koji je usvojio AI tehnologiju makar u jednoj oblasti poslovanja porastao je sa 20 odsto u 2017. na 50 odsto u 2022. U istom periodu prosečan broj mogućih primena tehnologije u ovim kompanijama je udvostručen.

Ove podatke izneo je Aleksandar Radivojevićprogramski menadžer i ekonomista FREN-a (Fondacija za razvoj ekonomske nauke) u najnovijem Kvartalnom monitoru. On je u analizi “Potencijalni uticaj veštačke inteligencije na ekonomski razvoj” istakao da je pozitivan uticaj tehnologije AI u okviru određenih sektora već vidljiv.

“U okviru zdravstva, tehnologija AI već uspeva da uspešno čita podatke skenera bez ljudskog faktora, i postiže uspehe u istraživanju rezistentnosti organizma na antibiotike i u okviru, istraživanja Parkinsonove bolesti. Prema izveštaju Mekinsija, primena generativne tehnologije AI u okviru istraživanja i razvoja lekova mogla bi da donese novih 60 do 100 milijardi dolara prihoda godišnje”, naveo je Radivojević.

On dodaje da se u bankarskom sektoru ovaj uticaj procenjuje na 200 do 300 milijardi dolara godišnje, obrazovanju 120 do 230 milijardi dolara godišnje itd.

“Ova procena odnosi se samo na uticaj generativne tehnologije AI na rast prihoda kao posledicu rasta produktivnosti, dok će se pozitivni efekti odraziti i na zadovoljstvo kupaca, smanjivanje rizika poslovanja, unapređenje procesa donošenja odluka… Implementacija tehnologije AI u okviru zanimanja u kojima će omogućiti delimičnu automatizaciju poslova nesumnjivo će dovesti do rasta produktivnosti”, istakao je Radivojević.

Prema istraživanju proizvođača GitHub Copilot-a, programa zasnovanog na AI koji pruža podršku programerima, brzina izvršenja zadataka programera koji koriste ovaj program uvećana je za čak 55 odsto, navodi Radivojević.

Takođe, dodaje, ranije istraživanje Goldman Saksa, pokazuje da bi u narednoj deceniji tehnologija AI mogla da doprinese rastu produktivnosti od 1,5 procentnih poena godišnje u SAD.

“Na globalnom nivou, procena Mekinsija, jeste da će automatizacija pod uticajem tehnologije AI doprineti rastu produktivnosti od 0,2 do 3,3 procentna poena na godišnjem nivou u periodu od 2023. do 2040. godine, u okviru kojeg će doprinos generativne tehnologije AI biti od 0,1 do 0,6 procentna poena”, kaže Radivojević.

O konkretnim primerima upotrebe veštačke inteligencije u kompanijama, koja doprinosi značajnim uštedama u poslovanju, za Forbes Srbija govori Marko Jovanovićvođa tima Majkrosoft biznis operacija za Adriatik regiju u Komtrejdu (Comtrade).

Kontakt centar – odgovori klijentima

„Sve kompanije koje razmenjuju i primaju veliki broj mejlova od svojih klijenata, mogu primeniti generativnu AI i tzv. ‘large language’ modele za analizu dolaznih mejlova, zatim pripremu automatskog odgovora klijentu u prirodnom jeziku i nakon toga preusmeravanje komunikacije agentima, gde je neophodno da čovek radi na daljoj obradi zahteva”, ističe Jovanović.

On navodi primer kompanije koja dnevno primi 500 različitih mejlova.

“Agentu je potrebno u proseku od pet do 15 minuta da obavi analizu teme mejla, tona komunikacije, pripremi i otkuca odgovor, proveri status u drugom softverskom sistemu i na kraju odluči o potrebi da preusmeri zahtev drugoj službi u preduzeću. Sve ove operacije AI može da obavi za 10 do 30 sekundi, što naravno zavisi od kvaliteta i treninga modela, baze znanja, personalizacije sadržaja i kompleksnosti samog upita”.

Tako bi, kaže on, na ovom primeru recimo, za obradu 500 mejlova zaposleni u kontakt centru bez korišćenja asistencije u vidu primenjene veštačke inteligencije, utrošili oko 80 radnih sati. Uz primenu AI modela bilo bi potrebno 20 puta manje vremena.

HR sektor – obuka zaposlenih

Jovanović ističe da je u brojnim industrijama izvor konkurentske prednosti kompanije obučenost i efikasnost osoblja koje se bavi prodajom.

“Ovo je posebno primenjivo u industrijama koje se bave pozicioniranjem sofisticiranih proizvoda i usluga čije karakteristike i modele je potrebno najpre dobro naučiti. Na taj način bi prodavac, recimo, bio u stanju da prenese znanje klijentu i pomogne mu u donošenju odluke o kupovini”.

Kako dodaje, kod ovih industrija je tzv. ‘onboarding proces’ prodavaca dug, kompleksan i uključuje brojne resurse.

“Kako bi prodavac prošao put od zaposlenja do samostalnog rada, neophodno je da odsluša brojna predavanja i kurseve, zatim da ima podršku drugih kolega prilikom rešavanja kompleksnijih zahteva, u vidu stalne komunikacije i provere, i na kraju da ima organizovane provere znanja”, objašnjava on.

Umesto toga, kaže Jovanović, uz primenu AI moguće je imati Četbot rešenje koje uvek daje prodavcu na obuci personalizovani odgovor, pomoć u navigaciji kroz resurse kompanije, od procedura do relevantnih dokumenata. “Procenjuje se da ‘onboarding proces’ može utrošiti čak pet puta manje resursa i vremena zaposlenih ukoliko se sprovodi kroz automatizovana Četbot rešenja pohranjena adekvatnom bazom znanja koju čini dokumentacija o procedurama, opisi proizvoda, ranije pripremane ponude i slično”.

Marketing – AI u ulozi kreativca

Prema rečima našeg sagovornika, najizazovniji deo posla u marketingu često je povezan sa stvaranjem kreativnog sadržaja u blog postovima, tekstovima za oglase, mejlovima za promotivne kampanje…

“Moguće je primeniti generativne AI modele za pripremu i kreiranje ovog sadržaja, pri čemu kvalitet output-a direktno zavisi od instrukcija koje marketing specijalista daje modelu. U tom pogledu, profesionalci koji vešto barataju primenom AI i pomenutim instrukcijama imaju ogromnu prednost u odnosu na kolege koje još uvek ne koriste asistenciju AI. Pritom se korišćenjem AI ne ostvaruje samo ušteda u vremenu i resursima, već se i značajno podiže kvalitet samog sadržaja”.

Osim za generisanje kreativnog teksta, dodaje on, AI se u marketingu može koristiti za segmentaciju ciljne grupe, analizu teksta na društvenim medijima, pisanje personalizovanih poruka svakom segmentu i podsegmentu ciljne grupe, preciznije targetiranje putem plaćenih kampanja, itd.

“Ako posmatramo, na primer, samo aktivnost pripreme blog posta, prosečno zaposleni specijalista u marketing odeljenju potroši osam sati za pisanje jednog teksta, dok uz pomoć AI to može da uradi čak četiri do osam puta brže. Pritom, ovde svoje vreme investira na dodatno istraživanje, stilsko unapređenje teksta ili prikupljanje dodatnih činjenica i izvora, što u krajnjoj liniji doprinosi povećanju kvaliteta samog teksta”, navodi Jovanović.

Proizvodnja – upozorenje na potencijalni kvar

Kompanije koje raspolažu proizvodnim pogonima, ističe naš sagovornik, veliku pažnju posvećuju održavanju opreme i mašina kako bi se proizvodnja u svakom trenutku odvijala efikasno i bez zastoja.

“Mašine i oprema imaju ugrađene senzore koji prikupljaju podatke o temperaturi, pritisku, spoljnim uslovima i svim indikatorima relevantnim za datu operaciju. Model veštačke inteligencije u ovakvim sistemima analizira podatke sa svih senzora, uči da prepozna određeni obrazac i upozori kada postoji visok rizik od nastanka kvara ili bilo kakvog poremećaja u pogonu”, objašnjava Jovanović.

Kada se javi pomenuto upozorenje, kaže, pristupa se preventivnom održavanju, zameni dotrajalih ili istrošenih delova unapred, kako ne bi došlo do prekida proizvodnje i nastanka štete. “Korišćenjem AI za ove aktivnosti generiše se ogromna ušteda u vidu sprečavanja potencijalnih gubitaka i šteta zbog zastoja proizvodnje”, zaključuje on.

Poslovna prezentacija, excel tabele, mejlovi…

Kroz razvoj alata za ličnu produktivnost i kolaboraciju, koje pružaju brojne tehnološke kompanije, moguće je unaprediti efikasnost i učinkovitost zaposlenih na gotovo svim radnim mestima.

“Praktično, to znači da AI prema vašim uputstvima u prirodnom jeziku može da pripremi poslovnu prezentaciju, napiše formulu u excelunapiše mejl vašim kolegama ili saradnicima ili kreira ilustraciju koju ćete koristiti u dokumentu koji pišete. Konkretno, umesto da pripremate prezentaciju osam radnih sati ili razvijate izveštaj u excelu dva dana, uz ličnog asistenta zasnovanog na primenjenoj AI, ovi zadaci biće urađeni za 10 puta kraći vremenski period”, kaže Jovanović.

Forbes Srbija

Srbija

Aktiviran žuti meteoalarm u celoj Srbiji: Kada nam stižu pljuskovi

Objavljeno

-

U danu pred nama toplo, sparno, ali i nestabilno, sledi smena sunca, oblaka i pljuskova. Na teritoriji cele Srbije je aktiviran žuti meteoalarm.

Ciklon sa zapada se polako premešta ka istoku i oblaci postepeno prekrivaju Balkan. Kiša se najpre očekuje u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, a zatim i u Srbiji. Ostajemo i dalje pod uticajem tople vazdušne mase, temeratura u većini gradova preko 25 stepeni.

U utorak u provom delu dana suvo, smena sunca i oblaka. Posle podne će sa zapada početi da naviru kišonosni oblaci. Kišu očkujemo najpre na zapadu, a kako dan bude odmicao i u ostalim krajevima. Kiša neće biti ujednačena, negde će biti obilnijih padavina, dok recimo na krajnjem jugu može ostati suvo bez kiše. Duvaće umeren zapadni vetar. Maksimalna temperautura od 23 do 27 stepeni.

Od srede do kraja nedelje svežije, temperatura ispod 25 stepeni, ponegde i ispod 20.

U sredu i četvrtak će biti vrlo nestabilno, očkejemo česte pljuskove praćene grmljavinom, a biće uslova i za grad i veću količinu padavina tokom pljuskova. Za sutra je pored žutog meteoalarma, u pojedinim krajevima aktiviran i narandžati meteoalarm. U petak i za vikend delimično razvedravanje.

(N1)

pročitaj više

Srbija

Prijave za Program UNDP za podršku zaštiti vazduha do 31. maja

Objavljeno

-

Opštine i gradovi koji imaju planove kvaliteta vazduha, kratkoročne akcione planove ili su uključili mere zaštite vazduha u svoja strateška dokumenta, mogu se do 31. maja prijaviti na drugi javni poziv za podršku sprovođenju konkretnih mera zaštite vazduha u jedinicama lokalne samouprave koji je objavio Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), objavilo je Ministarstvo zaštite životne sredine.

Program je objavljen u okviru projekta “EU za Zelenu agendu u Srbiji“, a jedinice lokalne samouprave koje su planskim dokumentima definisale mere unapređenja kvaliteta vazduha mogu da konkurišu za sufinansiranje jedne odabrane mere u visini do najviše 70 odsto ukupne vrednosti njene primene.

Sprovođenje mera koje se prijavljuju na ovaj poziv treba da doprinese i realizaciji nacionalnog Programa zaštite vazduha za period 2022-2030, koji je Srbija usvojila u decembru 2022. godine.

pročitaj više

Srbija

Šta je u Srbiji poskupelo, a šta pojeftinilo od 1. maja?

Objavljeno

-

Zbog novog obračuna akciza potrošači u Srbiji će se suočiti, ili se pak stvaraju uslovi da se suoče, sa većim cenama goriva, kafe, cigareta i alkohola, a sa druge strane, iako su smanjene cene struje i gasa za privredu, ne mogu da računaju na pojeftinjenje široke palete proizvoda jer preduzetnici tvrde da za to ne postoje uslovi, prenosi Danas.

Kakva takva uteha za građane naše zemlje, čija su primanja inače među najnižima u Evropi, je bar to što su zbog uskršnjih praznika snižene cene kokošijih jaja, piše Danas.

U Srbiji se od 1. maja obračunavaju novi iznosi akciza na gorivo, kafu, cigarete i alkohol, usklađeni sa prošlogodišnjom inflacijom od 7,6 odsto. Akciza sa PDV-om na gorivo je veća za 4,5 do 5,7 dinara.

Akciza na alkoholna pića pak iznosi 26,8 i 30,72 dinara po litri, za kafu od 108,06 dinara do 405,24 dinara po kilogramu, a za tečnosti za punjenje elektronskih cigareta 10,4 dinara po mililitru.

Cigarete su ponovo poskupele, a u Službenom glasniku su objavljene nove cene koje će važiti od 7. maja.

Dilema da li će poskupeti duvan i duvanski proizvodi realno nije ni postojala, već je samo bilo upitno koliko će to poskupljenje iznositi.

Kako je nedavno preneo RTS, sa prosečnom cenom od oko tri evra po paklici, cigarete u Srbiji su i dalje najjeftinije, iako je učešće akciza u ceni 61 odsto, a sa PDV-om, čak 77 procenata.

Dosadašnja praksa je bila da proizvođači uglavnom podižu cene za 10 dinara po paklici cigareta, što je, čini se, i ovoga puta slučaj.

Cilj izmena akciza na cigarete je usklađivanje sa standardima Evropske unije, po kojima bi do 2025. država trebalo da prihoduje najmanje 90 evra na 1.000 komada cigareta, što je 1,8 evra po paklici, tako da će nakon poskupljenja u narednoj godini biti iste cene kao u državama EU.

U oktobru prošle godine Vlada Srbije je povećala akcize na cigarete za osam odsto, što je uticalo da proizvođači podignu cene za 10 dinara, a u 2023. cene cigareta su podizane tri puta.

Sa druge strane, odlukom nadležnih od 1. maja su pojeftinile cene električne energije za privredu u iznosu od 25 i gasa za 15 odsto.

Iako je ekonomska logika veoma jednostavna, a to je da kada raste cena energenata rastu i cene svih drugih proizvoda i usluga dok kad je taj proces obrnut i sve druge cene padaju, privreda u Srbiji je gotovo nikada ne sledi, već pod raznim izgovorima odbija da snizi svoje cene.

Po svemu sudeći, tako će biti i ovog puta jer već sada preduzetnici iznose različite razloge zbog čega je, kako tvrde, nemoguće da njihovi proizvodi i usluge pojeftine.

Tako se, između ostalog, navodi da je stopa inflacije još uvek veoma visoka, da je struja u okruženju za privredu i dalje jeftinija nego kod nas kao i da se u međuvremenu povećala minimalna zarada koja, bar u teoriji, utiče i na povećanje svih drugih ličnih dohodaka.

Potrošačka udruženja pak ističu da su preduzetnici po tom pitanju cinični, odnosno da imaju dvostruke aršine kojima se rukovode u svom poslovanju.

Ipak, pojedini proizvodi su pojeftinili kao što je primera radi, slučaj sa kokošijim jajima.

Naime, zbog hiperprodukcije uoči uskršnjih praznika koji su se spojili sa prvomajskim te je značajan broj građana otišao na odmor, par meseci unazad već beleži se kontinuirani pad cena te namirnice. Cene jaja pak nisu iste, već variraju od mesta i objekta gde se kupuju.

(Danas)

pročitaj više

Srbija

Povratak sa praznika: Očekuje se pojačan saobraćaj

Objavljeno

-

N1

Vozače u Srbiji danas očekuje pojačan saobraćaj u toku dana zbog povratka sa praznika.

Očekuje se i veći broj vozila na graničnim prelazima gde će tokom dana stanje i vreme zadržavanja biti promenljivo sa mogućim zadržavanjima, saopštio je jutros Auto-moto savez Srbije.

Na naplatnim stanicama nema zadržavanja.

Nema zadržavanja ni na putničkim, ni na teretnim terminalima graničnih prelaza.

(Beta)

pročitaj više

Srbija

Vujović: Čini se sve da se požar na deponiji Duboko što pre lokalizuje i ugasi

Objavljeno

-

Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović obišla je deponiju „Duboko“ u Užicu, gde pripadnici štaba za vanredne situacije uz pomoć vatrogasaca čine sve kako bi se lokalizovao i ugasio požar, zbog koga je Užice proglasilo vanrednu situaciju na tom delu teritorije, saopštilo je resorno ministarstvo. 

Ona je lokaciju obišla sinoć zajedno sa načelnikom Sektora za vanredne situacije MUP-a Lukom Čaušićem i gradonačelnicom Užica Jelenom Raković Radivojević, nakon čega je prisustvovala sednici štaba za vanredne situacije da bi se utvrdili naredni koraci. 

„Trudimo se da svi budemo maksimalno angažovani kako bi se požar što pre lokalizovao. Ovakve scene i situacije moraju da postanu prošlost u Srbiji. Vlada Srbije intenzivno radi na tome da što pre modernizujemo regionalne i reciklažne centre širom Srbije. ‘Duboko’ je svakako prioritet, ali je i najkompleksniji projekat koji zahteva obimne radove, posebno imajući u vidu da će se, dok se radovi izvode, i dalje odlagati otpad na ovoj lokaciji“, rekla je ministarka.

pročitaj više

U TRENDU