Primena veštačke inteligencije (AI) u poslovanju sve je učestalija, a broj kompanija koje je koriste poslednjih nekoliko godina je u porastu. Prema izveštaju kompanije Mekinsi (McKinsey), procenat ispitanih kompanija koji je usvojio AI tehnologiju makar u jednoj oblasti poslovanja porastao je sa 20 odsto u 2017. na 50 odsto u 2022. U istom periodu prosečan broj mogućih primena tehnologije u ovim kompanijama je udvostručen.
Ove podatke izneo je Aleksandar Radivojević, programski menadžer i ekonomista FREN-a (Fondacija za razvoj ekonomske nauke) u najnovijem Kvartalnom monitoru. On je u analizi “Potencijalni uticaj veštačke inteligencije na ekonomski razvoj” istakao da je pozitivan uticaj tehnologije AI u okviru određenih sektora već vidljiv.
“U okviru zdravstva, tehnologija AI već uspeva da uspešno čita podatke skenera bez ljudskog faktora, i postiže uspehe u istraživanju rezistentnosti organizma na antibiotike i u okviru, istraživanja Parkinsonove bolesti. Prema izveštaju Mekinsija, primena generativne tehnologije AI u okviru istraživanja i razvoja lekova mogla bi da donese novih 60 do 100 milijardi dolara prihoda godišnje”, naveo je Radivojević.
On dodaje da se u bankarskom sektoru ovaj uticaj procenjuje na 200 do 300 milijardi dolara godišnje, obrazovanju 120 do 230 milijardi dolara godišnje itd.
“Ova procena odnosi se samo na uticaj generativne tehnologije AI na rast prihoda kao posledicu rasta produktivnosti, dok će se pozitivni efekti odraziti i na zadovoljstvo kupaca, smanjivanje rizika poslovanja, unapređenje procesa donošenja odluka… Implementacija tehnologije AI u okviru zanimanja u kojima će omogućiti delimičnu automatizaciju poslova nesumnjivo će dovesti do rasta produktivnosti”, istakao je Radivojević.
Prema istraživanju proizvođača GitHub Copilot-a, programa zasnovanog na AI koji pruža podršku programerima, brzina izvršenja zadataka programera koji koriste ovaj program uvećana je za čak 55 odsto, navodi Radivojević.
Takođe, dodaje, ranije istraživanje Goldman Saksa, pokazuje da bi u narednoj deceniji tehnologija AI mogla da doprinese rastu produktivnosti od 1,5 procentnih poena godišnje u SAD.
“Na globalnom nivou, procena Mekinsija, jeste da će automatizacija pod uticajem tehnologije AI doprineti rastu produktivnosti od 0,2 do 3,3 procentna poena na godišnjem nivou u periodu od 2023. do 2040. godine, u okviru kojeg će doprinos generativne tehnologije AI biti od 0,1 do 0,6 procentna poena”, kaže Radivojević.
O konkretnim primerima upotrebe veštačke inteligencije u kompanijama, koja doprinosi značajnim uštedama u poslovanju, za Forbes Srbija govori Marko Jovanović, vođa tima Majkrosoft biznis operacija za Adriatik regiju u Komtrejdu (Comtrade).
Kontakt centar – odgovori klijentima
„Sve kompanije koje razmenjuju i primaju veliki broj mejlova od svojih klijenata, mogu primeniti generativnu AI i tzv. ‘large language’ modele za analizu dolaznih mejlova, zatim pripremu automatskog odgovora klijentu u prirodnom jeziku i nakon toga preusmeravanje komunikacije agentima, gde je neophodno da čovek radi na daljoj obradi zahteva”, ističe Jovanović.
On navodi primer kompanije koja dnevno primi 500 različitih mejlova.
“Agentu je potrebno u proseku od pet do 15 minuta da obavi analizu teme mejla, tona komunikacije, pripremi i otkuca odgovor, proveri status u drugom softverskom sistemu i na kraju odluči o potrebi da preusmeri zahtev drugoj službi u preduzeću. Sve ove operacije AI može da obavi za 10 do 30 sekundi, što naravno zavisi od kvaliteta i treninga modela, baze znanja, personalizacije sadržaja i kompleksnosti samog upita”.
Tako bi, kaže on, na ovom primeru recimo, za obradu 500 mejlova zaposleni u kontakt centru bez korišćenja asistencije u vidu primenjene veštačke inteligencije, utrošili oko 80 radnih sati. Uz primenu AI modela bilo bi potrebno 20 puta manje vremena.
HR sektor – obuka zaposlenih
Jovanović ističe da je u brojnim industrijama izvor konkurentske prednosti kompanije obučenost i efikasnost osoblja koje se bavi prodajom.
“Ovo je posebno primenjivo u industrijama koje se bave pozicioniranjem sofisticiranih proizvoda i usluga čije karakteristike i modele je potrebno najpre dobro naučiti. Na taj način bi prodavac, recimo, bio u stanju da prenese znanje klijentu i pomogne mu u donošenju odluke o kupovini”.
Kako dodaje, kod ovih industrija je tzv. ‘onboarding proces’ prodavaca dug, kompleksan i uključuje brojne resurse.
“Kako bi prodavac prošao put od zaposlenja do samostalnog rada, neophodno je da odsluša brojna predavanja i kurseve, zatim da ima podršku drugih kolega prilikom rešavanja kompleksnijih zahteva, u vidu stalne komunikacije i provere, i na kraju da ima organizovane provere znanja”, objašnjava on.
Umesto toga, kaže Jovanović, uz primenu AI moguće je imati Četbot rešenje koje uvek daje prodavcu na obuci personalizovani odgovor, pomoć u navigaciji kroz resurse kompanije, od procedura do relevantnih dokumenata. “Procenjuje se da ‘onboarding proces’ može utrošiti čak pet puta manje resursa i vremena zaposlenih ukoliko se sprovodi kroz automatizovana Četbot rešenja pohranjena adekvatnom bazom znanja koju čini dokumentacija o procedurama, opisi proizvoda, ranije pripremane ponude i slično”.
Marketing – AI u ulozi kreativca
Prema rečima našeg sagovornika, najizazovniji deo posla u marketingu često je povezan sa stvaranjem kreativnog sadržaja u blog postovima, tekstovima za oglase, mejlovima za promotivne kampanje…
“Moguće je primeniti generativne AI modele za pripremu i kreiranje ovog sadržaja, pri čemu kvalitet output-a direktno zavisi od instrukcija koje marketing specijalista daje modelu. U tom pogledu, profesionalci koji vešto barataju primenom AI i pomenutim instrukcijama imaju ogromnu prednost u odnosu na kolege koje još uvek ne koriste asistenciju AI. Pritom se korišćenjem AI ne ostvaruje samo ušteda u vremenu i resursima, već se i značajno podiže kvalitet samog sadržaja”.
Osim za generisanje kreativnog teksta, dodaje on, AI se u marketingu može koristiti za segmentaciju ciljne grupe, analizu teksta na društvenim medijima, pisanje personalizovanih poruka svakom segmentu i podsegmentu ciljne grupe, preciznije targetiranje putem plaćenih kampanja, itd.
“Ako posmatramo, na primer, samo aktivnost pripreme blog posta, prosečno zaposleni specijalista u marketing odeljenju potroši osam sati za pisanje jednog teksta, dok uz pomoć AI to može da uradi čak četiri do osam puta brže. Pritom, ovde svoje vreme investira na dodatno istraživanje, stilsko unapređenje teksta ili prikupljanje dodatnih činjenica i izvora, što u krajnjoj liniji doprinosi povećanju kvaliteta samog teksta”, navodi Jovanović.
Proizvodnja – upozorenje na potencijalni kvar
Kompanije koje raspolažu proizvodnim pogonima, ističe naš sagovornik, veliku pažnju posvećuju održavanju opreme i mašina kako bi se proizvodnja u svakom trenutku odvijala efikasno i bez zastoja.
“Mašine i oprema imaju ugrađene senzore koji prikupljaju podatke o temperaturi, pritisku, spoljnim uslovima i svim indikatorima relevantnim za datu operaciju. Model veštačke inteligencije u ovakvim sistemima analizira podatke sa svih senzora, uči da prepozna određeni obrazac i upozori kada postoji visok rizik od nastanka kvara ili bilo kakvog poremećaja u pogonu”, objašnjava Jovanović.
Kada se javi pomenuto upozorenje, kaže, pristupa se preventivnom održavanju, zameni dotrajalih ili istrošenih delova unapred, kako ne bi došlo do prekida proizvodnje i nastanka štete. “Korišćenjem AI za ove aktivnosti generiše se ogromna ušteda u vidu sprečavanja potencijalnih gubitaka i šteta zbog zastoja proizvodnje”, zaključuje on.
Poslovna prezentacija, excel tabele, mejlovi…
Kroz razvoj alata za ličnu produktivnost i kolaboraciju, koje pružaju brojne tehnološke kompanije, moguće je unaprediti efikasnost i učinkovitost zaposlenih na gotovo svim radnim mestima.
“Praktično, to znači da AI prema vašim uputstvima u prirodnom jeziku može da pripremi poslovnu prezentaciju, napiše formulu u excelu, napiše mejl vašim kolegama ili saradnicima ili kreira ilustraciju koju ćete koristiti u dokumentu koji pišete. Konkretno, umesto da pripremate prezentaciju osam radnih sati ili razvijate izveštaj u excelu dva dana, uz ličnog asistenta zasnovanog na primenjenoj AI, ovi zadaci biće urađeni za 10 puta kraći vremenski period”, kaže Jovanović.
Forbes Srbija