ostanimo u kontaktu

Srbija

Marko Carević, Ananas: Kad kupci budu prvo išli na platforme, a ne na Gugl, onlajn trgovina u Srbiji je uspela

Objavljeno

-

Tržište Srbije ušlo je u fazu brzog rasta i razvoja u segmentu elektronske trgovine. Razlozi zašto je ovaj put otežan je opšte poznat – loša iskustva u vezi sa dostavom, načinima plaćanja i procesom povrata. Možda ne možemo još da se poredimo sa najrazvijenijim tržištima, ali možemo da usvajamo sve tehnologije i procese koji su se već dokazali da funkcionišu i da stremimo ka tome da dostignemo taj nivo poslovanja.

Ovako ukratko sumira trenutno stanje na tržištu onlajn trgovine Srbije i regiona izvršni direktor platforme Ananas Marko Carević, povodom predstojeće dodele HotSpot eCommerce Awards za 2023.

Nagrada je namenjena kompanijama i pojedincima koji su ostvarile značajne rezultate u onlajn trgovini i doprineli razvoju eCommerce tržišta. HotSpot Awards dodeljuje eCommerce Asocijacija Srbije, koja se zalaže za promovisanje sigurne internet trgovine, edukaciju potrošača i trgovinskog sektora, kao i podizanje eCommerce standarda u našoj zemlji.

Na svečanosti 7. februara biće dodeljeno više od 20 nagrada u dve kategorije.

Na prošlogodišnjoj manifestaciji, Ananas je osvojio priznanja za najbolju digitalnu kampanju i najbolji marketplace.

„Kada smo došli na ideju da napravimo prvi pravi marketplace u Srbiji s regionalnim ambicijama, znali smo koje su to ključne tačke s kojima odmah moramo da se uhvatimo u koštac. Suprotno uvreženom mišljenju, kupci nisu imali neverovatna očekivanja već su se svodila na to da se ispuni obećan datum isporuke, da im se paket dostavi do vrata njihovog doma, da im bude olakšan proces povrata. I mi smo to uradili“, kaže Carević.

On smatra da sa razvojem Ananas platforme celo tržište onlajn trgovine dobija dodatni podsticaj i ulaže u postavljanje novih i viših standarda.

„Ne želimo da pričamo kako dobro radimo i kako smo najbolji, već pokazujemo na konkretnim primerima da će poslovanjem preko Ananasa imati višestruke koristi. Navešću i konkretan primer – naš partner trgovac „Only brands“ nema svoje fizičke prodavnice, nema svoju onlajn trgovinu, prodaje samo i isključivo preko Ananas platforme. I ostvaruje izvanredne rezultate. I oni su samo jedni od skoro 1.000 koji su nam ukazali poverenje i koji se bave Ananasom – i onda kada ispričate njihovu priču, pokažete njihove rezultate, lako možete da preokrenete način razmišljanja čak i onih koji po 30 godina rade isključivo u svojoj zoni komfora i ne žele da uplove u eCommerce“, smatra Carević.

Na pitanje kako izgleda regionalno tržište elektronske trgovine, naš sagovornik kaže da treba napraviti diferencijaciju između zemalja koje su već članice Evropske unije i kojima je prekogranično poslovanje omogućeno, pa uprkos činjenici da teritorijalno i po broju građana nisu velike zemlje, imaju veći potencijal.

Tu su i primeri Bugarske, Rumunije i Grčke gde su veliki igrači već ušli na tržište, doneli know how i napravili ozbiljan napredak u kvalitetu tržišta. U Rumuniji postoji Emag koji je postao jedan od ozbiljnih igrača čak i na tržištu Evrope, navodi Carević.

„Ako posmatramo malo uži region, onda možemo da tvrdimo da je Srbija apsolutni lider – pre svega zbog veličine tržišta, stepena edukacije stanovništa, a zatim i upliva velikog broja IT kompanija koji se desio proteklih godina, a koji je sa sobom doneo napredak u razvoju i implementiranju naprednih tehnologija koje su jedan od ključnih preduslova i za razvoj eCommerce tržišta. Pokretanjem Ananasa i njegovim regionalnim širenjem, ogromnim ulaganjima u razvoj našeg poslovnog ekosistema, dokazana je posvećenost i predanost tome da eCommerce tržište dostigne, pa smem da kažem i prestigne i neka razvijenija tržišta“, kaže Carević.

Dostavili tri tone peleta na kućni prag

U poslednje dve godine potrošači elektronskim putem najčešće kupuju tehniku, ali u stopu je prati i kategorija „uradi sam“, oprema za bebe i decu, kao i sve za opremanje doma.

„Ne treba da nam bude bitno samo to koje su kategorije u datom momentu najpopularnije, na to utiče bezbroj faktora, već treba da fokus usmerimo na to da i trgovcima i potrošačima omogućimo transparentnu i jasnu ponudu. To znači da svaki prodavac sam kreira svoju ponudu i svoju cenovnu politiku, a svaki potrošač ima mogućnost da izabere dati proizvod prema svojim preferencijama – da li po ceni ili po roku isporuke ili po bilo kojem drugom kriterijumu koji mu odgovara. Uveren sam da će se potrošači odlučivati uvek za platforme na kojima mogu da nađu na jednom mestu sve što im je potrebno, sa sigurnom i brzom isporukom i da ceo proces bude jednostavan“, naglašava Carević.

On dodaje da u prilog tome govori i činjenica da su pre nekoliko dana na kućnu adresu jednom kupcu u Mionici isporučili čak tri tone peleta. Navodi i primer da su u jednoj pošiljci isporučili televizor, toalet papir i kreme za lice.

Zato, kaže sagovornik Forbes Srbija, nastavljaju da rade na razvoju svih mogućih postojećih kategorija kako bi ostvarili ono što su već ostvarili Emag u Rumuniji ili Alegro u Poljskoj – da kada neko pomisli da nešto kupi onlajn ne ode prvo na Gugl već na Ananas. „Kada stignemo do tog nivoa, onda možemo da kažemo da smo uspeli u poslu koji sada radimo“, dodaje Carević.

Odgovornost trgovaca prema potrošačima

Nedavno se u medijima našla i vest da platforma Zanateria prestaje s radom. U posao su ušli sa željom da malim proizvođačima otvore tržište onlajn prodaje. Nisu krili razočaranje ponašanjem proizvođača koji su kasnili s isporukama, slali pogrešne proizvode i pravili druge probleme. Kako proizvođači i trgovci, pogotovo mali, da razviju svest da prednost onlajn prodaje nosi i neke odgovornosti?

„Da biste jedan ovakav biznis kakav razvija Ananas, podigli i napravili profitabilnim neophodna su jako velika ulaganja. Da bude jasnije – ne razvijamo samo onlajn marketplace, razvijamo ekosistem koji se bavi logistikom, koji ima 10.000 metara kvadratnih magacinskog prostora s najrazvijenijim logističkim rešenjima u ovom delu Evrope, imamo interni IT tim koji čini skoro polovinu naših zaposlenih, profesionalce koji se bave razvojem fintek usluga, marketing deo itd. I baš zbog toga moram da istaknem da imamo tu ogromnu sreću što smo deo najveće srpske korporacije Delta Holdinga koja verovatno jedina na tržištu u ovom momentu može da iznese projekat ove veličine i kompleksnosti. Zato kada pričamo o Zanateriji moramo da budemo svesni da su problemi s kojima su se suočili zapravo izazvani nedostatkom kapaciteta da isprate rast poslovanja, kao i potcenjivanjem kompleksnosti čitavog ekosistema. A mi kao nosilac istog, moramo obezbediti i misliti na sve procese i neophodne alate“, ističe Carević.

Kada je reč o trgovcima, smatra da je jedan od ključnih faktora edukacija.

„Ponekad je teško objasniti da nije dovoljno samo ulistati proizvode na platformu i očekivati prodaju. Zato smo mi oformili account tim i merchant support tim. To su ljudi koji su na raspolaganju našim trgovcima svakog dana – od toga da im objasne neke osnovne postulate onlajn prodaje, da im pomognu da svaka porudžbina bude blagovremeno obrađena, da saradnja sa kuririma bude pravovremena, pa sve do toga šta je potrebno za dobru kampanju, promociju na društvenim mrežama i sl“, kaže sagovornik i dodaje da se uvek hvale rastom broja partnera, a ne trgovaca, jer jedino ukoliko oni sami shvate važnost i sve prednosti poslovanja preko platforme može da se računa na zajednički rast u svim segmentima poslovanja.

Dostava je gorući problem

Neretko onlajn trgovinu prate i žalbe potrošača na dostavljače kurirskih službi, njihovu nefleksibilnost, čak i neadekvatnu komunikaciju i ponašanje i postavlja se pitanje kako rešiti takve probleme.

Carević odgovara da dostava jeste gorući problem eCommerce tržišta. Ipak, smatra da je napravljen pomak i da postoje znatna poboljšanja i u ovom delu ekosistema. Ananas se odlučio za osnivanje svoje kurirske službe Ananas Express, kreiranje paket zona i postavljanje paketomata na NIS benzinskim stanicama.

„Takođe, Ananas jedini na tržištu preuzima kompletnu odgovornost za korisničko iskustvo. Iako angažujemo partnersku kurirsku službu, oni rade na procesima i aplikaciji koju smo mi razvili, u obavezi su da isporuče paket do vrata potrošača. Uvek ističemo da je čak 97 odsto pošiljaka koje su poslate iz našeg magacina do krajnjeg kupca došle već naredneg radnog dana. I to je ono što pravi razliku. Mi ovakvim primerima pokazujemo da može i da smo u stanju da implementiramo svetske standarde na tržište Srbije, ali i sva tržišta na koja budemo ulazili u budućnosti. Naravno, i dalje smo na početku, i greške se dešavaju, a naš glavni cilj jeste da svakoga dana budemo sve bolji“, kaže direktor Ananasa.

Nove tehnologije i inovacije

Carević ističe da je Ananas primer korporativnog startapa koji je na jednom mestu okupio stručnjake iz različitih oblasti – marketinga, logistike, finansija, prodaje i gradi ceo poslovni ekosistem kakav može da parira bilo kom velikom svetskom igraču.

„Pravi bum inovacija i novih biznisa očekujemo već sada, i siguran sam da ćemo ih viđati sve češće. Ako pogledamo samo teme koje su dominirale na vodećim konferencijama u Srbiji i u regionu primetićete da su eCommerce i, naravno, primena veštačke inteligencije uvek u fokusu. Još jedna činjenica koja ide u prilog je i to da u Ananasu imamo tim vrhunskih stručnjaka koji su npr. radili i u samom Amazonu. Tako da odgovor je jasan. Postoji interesovanje, znanje je ogromno, inovacije su nešto što je neminovno i neophodno ukoliko želite da opstanete i rastete na tržištu“, navodi Carević.

Kada je reč o pogledu u budućnost, sagovornik Forbes Srbija kaže da još nemamo dovoljno relevantnih igrača da bismo mogli da očekujemo značajne konsolidacije i ukrupnjavanje na tržištu naše zemlje.

„Radujemo se dobroj, jakoj i konkuretnoj tržišnoj utakmici. Što se tiče velikih igrača sa stranih tržišta mislim da im je Srbija kao tržište suviše malo i da će prednost u tom smislu imati samo oni koji imaju jako regionalno prisustvo“, zaključuje Carević.

(Forbes Srbija)

pročitaj više
Kliknite da bi ste komentarisali

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Politika

Nestorović: Nemam ambiciju da postanem ministar, niti da naša lista bude deo vlasti

Objavljeno

-

N1

Nosilac parlamentarne liste „Mi – Glas iz naroda“ Branimir Nestorović izjavio je da nema ambiciju da postane ministar, niti da pokret po svaku cenu bude deo vlasti, ponavljajući stav i da neće davati podršku nijednoj opciji za formiranje većine u Skupštini grada Beograda.

„Nije ideja da uđemo u vlast odmah. Mi smo mnogo mali, tek smo u formiranju stranke. Želimo da u naredne dve-tri godine osnujemo jedan jak pokret koji će moći da bude učesnik u nekoj vlasti. Jer kad si mali i manjinski partner uz jednu veliku, jaku partiju, ona te proguta“, rekao je Nestorović za list Politika.

Ponovio je da se većina odbornika te liste u Skupštini grada Beograda neće opredeljivati ni za poziciju, ni za opoziciju, već da će im novi izbori, ako ih bude, biti „odskočna daska“ za jačanje pokreta.

„Po nekim istraživanjima javnog mnjenja, mi smo na izborima dobili više od 10 odsto, a ovi izbori su na republičkom nivou baš raščistili političku scenu. Desilo se nešto što je meni teško objašnjivo – Socijalistička partija Srbije je u prilično velikom padu, takozvane patriotske snage su praktično iščezle, a koalicija oko Miloša Jovanovića je, po mom mišljenju, izdala svoje birače“, ocenio je Nestorović.

On je naveo da na političkoj sceni s jedne strane postoji samo grupa oko Srpske napredne stranke (SNS), a sa druge okupljena, kako je rekao, oko „frakcija“ Demokratske stranke, dodajući da mu se ne sviđa politika nijednih i da je „Mi – Glas iz naroda“ treća opcija.

„Naravno, sa ovim drugima nećemo ni da razgovaramo, jer nema razloga za to, ali nam se ne sviđa ni popustljiva politika prema Kosovu. To smo ponavljali 100 puta“, kazao je Nestorović.

(Beta)

pročitaj više

Srbija

LSV: U Vojvodini se gase škole i mediji na jezicima nacionalnih manjina

Objavljeno

-

N1

Portparol Lige socijaldemokrata Vojvodine-Vojvođani Aleksandar Marton izjavio je danas, povodom Međunarodnog dana maternjeg jezika, da se u Vojvodini gase škole i mediji na jezicima nacionalnih manjina, zbog nacionalističke politike.

„Vojvođanska višejezičnost je bogatstvo koje je na udaru nacionalističke politike, koja je od devedesetih godina afirmisala politiku u kojoj se kao neprijateljsko vidi sve što je drugačije i sve što je različito“, naveo je Marton u saopštenju za javnost.

Dodao je da se u medijima kojima su osnivači nacionalni saveti manjina „guši politički pluralizam i sprečava bilo kakva alternativa“, prema njegovim rečima to se odnosi pre svega na medije na mađarskom jeziku.

Marton je kazao da je, sa šest službenih jezika, Skupština Vojvodine, posle Evropskog parlamenta, najvišejezičnije predstavničko telo u Evropi.

„Bez očuvanja višejezičnog bogatstva, nema ni vojvođanske autonomije. Pravo na obrazovanje i informisanje, kao i službena upotreba jezika i pisma, moraju biti maksimalno zaštićeni. Često su ova prava samo zapisana i ostaju mrtvo slovo na papiru“, kazao je Marton.

(Beta)

pročitaj više

Srbija

Lista najtraženijih zanimanja u Srbiji

Objavljeno

-

Svet oko nas se užurbano menja posredstvom digitalnih tehnologija i to nas sve stavlja u poziciju u kojoj moramo biti fleksibilni i potencijalno se prilagođavati novim trendovima.

Ko bi pre dve ili tri godine mogao da pretpostavi da će veštačka inteligencija postati svakodnevica ili da će rad od kuće postati opšteprihvaćena stvar? Tržište rada se menja brže nego ikada, pa tako ni ne treba da čudi što su neka zanimanja koja su do pre nekoliko godina bila veoma tražena danas postala skoro pa nepoželjna, piše startuj.com.

Teško je sa sigurnošću pretpostaviti šta donosi godina pred nama, i u svetu ali i kod nas, no na osnovu nekih trendova je moguće zaključiti koja će zanimanja biti tražena u narednom periodu. U mnogome to će biti poslovi vezani za kompjutere, obnovljive izvore energije, veštačku inteligenciju, bezbednost na internetu i slične poslove, navodi portal koji objavljuje pregled zanimanja koja će biti tražena i u 2024. godini:

Softver developer

Ovo profesija se već godinama nalazi u vrhu lista najtraženijih i najplaćenijih zanimanja. Istina, ranije su do posla u ovoj profesiji mogli da dođu i oni koji nisu imali ozbiljnija znanja iz oblasti programiranja, no kako danas neke zadatke bez problema može da reši i veštačka inteligencija, prostor za početnike se dosta smanjio.

Uvek će biti prostora za one koji su vešti sa programskim jezicima, kao što su Java, Python ili C++, i iza sebe već imaju dovoljno iskustva. Danas su, na primer, veoma traženi i programeri koji su vešti u otklanjanju grešaka, što opet dolazi sa iskustvom. Prosečna neto plata softver developera u Srbiji iznosi oko 1379 evra, dok su juniori plaćeni oko 844 evra, a seniori i više od 2000 evra.

Analiza podataka

Analitičare podataka najčešće opisuju kao ljude bez kojih nije moguće zamisliti moderno poslovanje. Oni igraju ključnu ulogu u procesu donošenja odluka. Njihova sposobnost razumevanja podataka omogućuje kompanijama da prilagode svoje strategije, optimizuju operacije i bolje se prilagode dinamičnim tržišnim uslovima.

Kroz precizne analize, ovi stručnjaci otkrivaju trendove, prepoznaju potrebe kupaca i pomažu u oblikovanju inovacija koje vode ka uspešnom poslovanju. Njihove plate su u rangu onih koje imaju programeri, a ono što je važno istaći jeste i činjenica da posla za njih ima i u firmama koje nisu primarno vezane za IT sektor.

Kreator digitalnog sadržaja

Kompanije koje nema na internetu kao i da ne postoji. Ukoliko ste osoba koja ima „žicu“ za društvene mreže i ume da oseti puls publike – ovo je prava karijera za vas. Iako su mnogi mislili da će veštačka inteligencija smanjiti potrebu za kreatorima digitalnih sadržaja, većina direktora marketinga u velikim svetskim firmama kaže da će uvećati budžete namenjene kreatorima. Čak je i naše tržište toliko veliko da oni koji imaju šta da ponude vrlo lako dođu do klijenata.

Medicina

Karijera u medicini je uvek dobar izbor, ukoliko vas tako nešto zanima. Nemačka se, na primer, već duži niz godina suočava sa manjkom radne snage u bolnicama, pa su tako i uslovi koje treba ispuniti radi zapošljavanja veoma jednostavni. Već nakon srednje škole i polaganja stručnog ispita, može se pronaći posao medicinske sestre ili brata, a plate se kreću u intervalima od 1.600 pa do čak 4.400 evra.

Treba obratiti pažnju i na konkurse koje redovne raspisuje Ministarstvo zdravlja Srbije, jer u bolnicama i domovima zdravlja širom zemlje uvek ima slobodnih radnih mesta.

Ugostiteljstvo

Grana u kojoj će uvek biti posla. Kuvari, konobari, menadžeri – sve su to zanimanja koja se često mogu videti na oglasima. Plate u ovoj grani rastu iz godine u godinu, najviše zbog činjenice da radnici dosta odlaze u inostranstvo tokom turističke sezone. No, one kompanije koje žele da zadrže dobre radnike uvek će ponuditi dobre uslove i plate koje će biti i iznad proseka.

Minimalna plata konobara u Beogradu iznosi oko 65.000 dinara, što nije mnogo. No, ukoliko uspete da dođete do posla u nekom od prestižnijih restorana ili hotela, vaša zarada može biti i duplo veća. U nešto boljoj poziciji su kuvari, koji su veoma traženi, naročito tokom letnje sezone. Ukoliko živite u nekom od turističkih centara, ovo je idealna karijera za vas.

Softver developeri i analitičari podataka ostaju ključni u tehnološkom napretku i donošenju odluka u modernom biznisu, dok kreatori digitalnog sadržaja igraju vitalnu ulogu u marketingu. Medicinske profesije i ugostiteljstvo takođe nude stabilne karijere, prateći globalne i lokalne trendove. Bez obzira na izbor, prilagodljivost i sticanje relevantnih veština ostaju ključni faktori za uspeh u promenljivom svetu rada u kome živimo danas.

(Infostud)

pročitaj više

Srbija

Grujičić: Očekuje se objava rezultata stručnog nadzora porodilišta u Sremskoj Mitrovici

Objavljeno

-

Ministarka zdravlja Danica Grujičić izjavila je danas da očekuje da će u narednih nedelju dana ili dve nedelje biti objavljeni rezultati stručnog nadzora porodilišta u Sremskoj Mitrovici gde se porodila Marica Mihajlović, čija beba je preminula zbog, kako tvrdi, povreda nanetih tokom porođaja.

Grujičić je istakla da je potrebno razgovarati i sa okrivljenim ginekologom i čuti i njegovu stranu priče i da bez toga spoljni nadzor ne može da bude potpun.

„Obratili smo se tužilaštvu da omogući pristup njemu i da čujemo i njegovu verziju događaja jer jedino tako možete da vidite šta se desilo. Jednostavno će ga pitati o medicinskim stavovima koje on treba da prokomentariše kao lekar“, rekla je Grujičić za RTS.

pročitaj više

Srbija

Analiza rada MUP-a: Srbija je bezbedna, tokom poslednje decenije beleži se pad stope kriminala

Objavljeno

-

Analiza rada Ministarstva unutrašnjih poslova od 2000. godine do sada je pokazala da je bezbednosna situacija u Srbiji stabilna, i da se tokom poslednje decenije beleži pad kriminala.

Prema evidenciji, lane je evidentirano 70.085 krivičnih dela, dok je 20213. godine bilo 113.780 krivičnih dela na godišnjem nivou, pokazuju podaci u koje su „Večernje novosti“ imale uvid, a koji bi trebalo da uskoro budu predstavljeni javnosti.

Takođe, tokom prošle godine izršeno je 43 odsto manje krivičnih dela u odnosu na 2001. godinu.

pročitaj više

U TRENDU