ostanimo u kontaktu

Srbija

Marko Carević, Ananas: Kad kupci budu prvo išli na platforme, a ne na Gugl, onlajn trgovina u Srbiji je uspela

Objavljeno

-

Tržište Srbije ušlo je u fazu brzog rasta i razvoja u segmentu elektronske trgovine. Razlozi zašto je ovaj put otežan je opšte poznat – loša iskustva u vezi sa dostavom, načinima plaćanja i procesom povrata. Možda ne možemo još da se poredimo sa najrazvijenijim tržištima, ali možemo da usvajamo sve tehnologije i procese koji su se već dokazali da funkcionišu i da stremimo ka tome da dostignemo taj nivo poslovanja.

Ovako ukratko sumira trenutno stanje na tržištu onlajn trgovine Srbije i regiona izvršni direktor platforme Ananas Marko Carević, povodom predstojeće dodele HotSpot eCommerce Awards za 2023.

Nagrada je namenjena kompanijama i pojedincima koji su ostvarile značajne rezultate u onlajn trgovini i doprineli razvoju eCommerce tržišta. HotSpot Awards dodeljuje eCommerce Asocijacija Srbije, koja se zalaže za promovisanje sigurne internet trgovine, edukaciju potrošača i trgovinskog sektora, kao i podizanje eCommerce standarda u našoj zemlji.

Na svečanosti 7. februara biće dodeljeno više od 20 nagrada u dve kategorije.

Na prošlogodišnjoj manifestaciji, Ananas je osvojio priznanja za najbolju digitalnu kampanju i najbolji marketplace.

„Kada smo došli na ideju da napravimo prvi pravi marketplace u Srbiji s regionalnim ambicijama, znali smo koje su to ključne tačke s kojima odmah moramo da se uhvatimo u koštac. Suprotno uvreženom mišljenju, kupci nisu imali neverovatna očekivanja već su se svodila na to da se ispuni obećan datum isporuke, da im se paket dostavi do vrata njihovog doma, da im bude olakšan proces povrata. I mi smo to uradili“, kaže Carević.

On smatra da sa razvojem Ananas platforme celo tržište onlajn trgovine dobija dodatni podsticaj i ulaže u postavljanje novih i viših standarda.

„Ne želimo da pričamo kako dobro radimo i kako smo najbolji, već pokazujemo na konkretnim primerima da će poslovanjem preko Ananasa imati višestruke koristi. Navešću i konkretan primer – naš partner trgovac „Only brands“ nema svoje fizičke prodavnice, nema svoju onlajn trgovinu, prodaje samo i isključivo preko Ananas platforme. I ostvaruje izvanredne rezultate. I oni su samo jedni od skoro 1.000 koji su nam ukazali poverenje i koji se bave Ananasom – i onda kada ispričate njihovu priču, pokažete njihove rezultate, lako možete da preokrenete način razmišljanja čak i onih koji po 30 godina rade isključivo u svojoj zoni komfora i ne žele da uplove u eCommerce“, smatra Carević.

Na pitanje kako izgleda regionalno tržište elektronske trgovine, naš sagovornik kaže da treba napraviti diferencijaciju između zemalja koje su već članice Evropske unije i kojima je prekogranično poslovanje omogućeno, pa uprkos činjenici da teritorijalno i po broju građana nisu velike zemlje, imaju veći potencijal.

Tu su i primeri Bugarske, Rumunije i Grčke gde su veliki igrači već ušli na tržište, doneli know how i napravili ozbiljan napredak u kvalitetu tržišta. U Rumuniji postoji Emag koji je postao jedan od ozbiljnih igrača čak i na tržištu Evrope, navodi Carević.

„Ako posmatramo malo uži region, onda možemo da tvrdimo da je Srbija apsolutni lider – pre svega zbog veličine tržišta, stepena edukacije stanovništa, a zatim i upliva velikog broja IT kompanija koji se desio proteklih godina, a koji je sa sobom doneo napredak u razvoju i implementiranju naprednih tehnologija koje su jedan od ključnih preduslova i za razvoj eCommerce tržišta. Pokretanjem Ananasa i njegovim regionalnim širenjem, ogromnim ulaganjima u razvoj našeg poslovnog ekosistema, dokazana je posvećenost i predanost tome da eCommerce tržište dostigne, pa smem da kažem i prestigne i neka razvijenija tržišta“, kaže Carević.

Dostavili tri tone peleta na kućni prag

U poslednje dve godine potrošači elektronskim putem najčešće kupuju tehniku, ali u stopu je prati i kategorija „uradi sam“, oprema za bebe i decu, kao i sve za opremanje doma.

„Ne treba da nam bude bitno samo to koje su kategorije u datom momentu najpopularnije, na to utiče bezbroj faktora, već treba da fokus usmerimo na to da i trgovcima i potrošačima omogućimo transparentnu i jasnu ponudu. To znači da svaki prodavac sam kreira svoju ponudu i svoju cenovnu politiku, a svaki potrošač ima mogućnost da izabere dati proizvod prema svojim preferencijama – da li po ceni ili po roku isporuke ili po bilo kojem drugom kriterijumu koji mu odgovara. Uveren sam da će se potrošači odlučivati uvek za platforme na kojima mogu da nađu na jednom mestu sve što im je potrebno, sa sigurnom i brzom isporukom i da ceo proces bude jednostavan“, naglašava Carević.

On dodaje da u prilog tome govori i činjenica da su pre nekoliko dana na kućnu adresu jednom kupcu u Mionici isporučili čak tri tone peleta. Navodi i primer da su u jednoj pošiljci isporučili televizor, toalet papir i kreme za lice.

Zato, kaže sagovornik Forbes Srbija, nastavljaju da rade na razvoju svih mogućih postojećih kategorija kako bi ostvarili ono što su već ostvarili Emag u Rumuniji ili Alegro u Poljskoj – da kada neko pomisli da nešto kupi onlajn ne ode prvo na Gugl već na Ananas. „Kada stignemo do tog nivoa, onda možemo da kažemo da smo uspeli u poslu koji sada radimo“, dodaje Carević.

Odgovornost trgovaca prema potrošačima

Nedavno se u medijima našla i vest da platforma Zanateria prestaje s radom. U posao su ušli sa željom da malim proizvođačima otvore tržište onlajn prodaje. Nisu krili razočaranje ponašanjem proizvođača koji su kasnili s isporukama, slali pogrešne proizvode i pravili druge probleme. Kako proizvođači i trgovci, pogotovo mali, da razviju svest da prednost onlajn prodaje nosi i neke odgovornosti?

„Da biste jedan ovakav biznis kakav razvija Ananas, podigli i napravili profitabilnim neophodna su jako velika ulaganja. Da bude jasnije – ne razvijamo samo onlajn marketplace, razvijamo ekosistem koji se bavi logistikom, koji ima 10.000 metara kvadratnih magacinskog prostora s najrazvijenijim logističkim rešenjima u ovom delu Evrope, imamo interni IT tim koji čini skoro polovinu naših zaposlenih, profesionalce koji se bave razvojem fintek usluga, marketing deo itd. I baš zbog toga moram da istaknem da imamo tu ogromnu sreću što smo deo najveće srpske korporacije Delta Holdinga koja verovatno jedina na tržištu u ovom momentu može da iznese projekat ove veličine i kompleksnosti. Zato kada pričamo o Zanateriji moramo da budemo svesni da su problemi s kojima su se suočili zapravo izazvani nedostatkom kapaciteta da isprate rast poslovanja, kao i potcenjivanjem kompleksnosti čitavog ekosistema. A mi kao nosilac istog, moramo obezbediti i misliti na sve procese i neophodne alate“, ističe Carević.

Kada je reč o trgovcima, smatra da je jedan od ključnih faktora edukacija.

„Ponekad je teško objasniti da nije dovoljno samo ulistati proizvode na platformu i očekivati prodaju. Zato smo mi oformili account tim i merchant support tim. To su ljudi koji su na raspolaganju našim trgovcima svakog dana – od toga da im objasne neke osnovne postulate onlajn prodaje, da im pomognu da svaka porudžbina bude blagovremeno obrađena, da saradnja sa kuririma bude pravovremena, pa sve do toga šta je potrebno za dobru kampanju, promociju na društvenim mrežama i sl“, kaže sagovornik i dodaje da se uvek hvale rastom broja partnera, a ne trgovaca, jer jedino ukoliko oni sami shvate važnost i sve prednosti poslovanja preko platforme može da se računa na zajednički rast u svim segmentima poslovanja.

Dostava je gorući problem

Neretko onlajn trgovinu prate i žalbe potrošača na dostavljače kurirskih službi, njihovu nefleksibilnost, čak i neadekvatnu komunikaciju i ponašanje i postavlja se pitanje kako rešiti takve probleme.

Carević odgovara da dostava jeste gorući problem eCommerce tržišta. Ipak, smatra da je napravljen pomak i da postoje znatna poboljšanja i u ovom delu ekosistema. Ananas se odlučio za osnivanje svoje kurirske službe Ananas Express, kreiranje paket zona i postavljanje paketomata na NIS benzinskim stanicama.

„Takođe, Ananas jedini na tržištu preuzima kompletnu odgovornost za korisničko iskustvo. Iako angažujemo partnersku kurirsku službu, oni rade na procesima i aplikaciji koju smo mi razvili, u obavezi su da isporuče paket do vrata potrošača. Uvek ističemo da je čak 97 odsto pošiljaka koje su poslate iz našeg magacina do krajnjeg kupca došle već naredneg radnog dana. I to je ono što pravi razliku. Mi ovakvim primerima pokazujemo da može i da smo u stanju da implementiramo svetske standarde na tržište Srbije, ali i sva tržišta na koja budemo ulazili u budućnosti. Naravno, i dalje smo na početku, i greške se dešavaju, a naš glavni cilj jeste da svakoga dana budemo sve bolji“, kaže direktor Ananasa.

Nove tehnologije i inovacije

Carević ističe da je Ananas primer korporativnog startapa koji je na jednom mestu okupio stručnjake iz različitih oblasti – marketinga, logistike, finansija, prodaje i gradi ceo poslovni ekosistem kakav može da parira bilo kom velikom svetskom igraču.

„Pravi bum inovacija i novih biznisa očekujemo već sada, i siguran sam da ćemo ih viđati sve češće. Ako pogledamo samo teme koje su dominirale na vodećim konferencijama u Srbiji i u regionu primetićete da su eCommerce i, naravno, primena veštačke inteligencije uvek u fokusu. Još jedna činjenica koja ide u prilog je i to da u Ananasu imamo tim vrhunskih stručnjaka koji su npr. radili i u samom Amazonu. Tako da odgovor je jasan. Postoji interesovanje, znanje je ogromno, inovacije su nešto što je neminovno i neophodno ukoliko želite da opstanete i rastete na tržištu“, navodi Carević.

Kada je reč o pogledu u budućnost, sagovornik Forbes Srbija kaže da još nemamo dovoljno relevantnih igrača da bismo mogli da očekujemo značajne konsolidacije i ukrupnjavanje na tržištu naše zemlje.

„Radujemo se dobroj, jakoj i konkuretnoj tržišnoj utakmici. Što se tiče velikih igrača sa stranih tržišta mislim da im je Srbija kao tržište suviše malo i da će prednost u tom smislu imati samo oni koji imaju jako regionalno prisustvo“, zaključuje Carević.

(Forbes Srbija)

pročitaj više
Kliknite da bi ste komentarisali

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Srbija

Aktiviran žuti meteoalarm u celoj Srbiji: Kada nam stižu pljuskovi

Objavljeno

-

U danu pred nama toplo, sparno, ali i nestabilno, sledi smena sunca, oblaka i pljuskova. Na teritoriji cele Srbije je aktiviran žuti meteoalarm.

Ciklon sa zapada se polako premešta ka istoku i oblaci postepeno prekrivaju Balkan. Kiša se najpre očekuje u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini, a zatim i u Srbiji. Ostajemo i dalje pod uticajem tople vazdušne mase, temeratura u većini gradova preko 25 stepeni.

U utorak u provom delu dana suvo, smena sunca i oblaka. Posle podne će sa zapada početi da naviru kišonosni oblaci. Kišu očkujemo najpre na zapadu, a kako dan bude odmicao i u ostalim krajevima. Kiša neće biti ujednačena, negde će biti obilnijih padavina, dok recimo na krajnjem jugu može ostati suvo bez kiše. Duvaće umeren zapadni vetar. Maksimalna temperautura od 23 do 27 stepeni.

Od srede do kraja nedelje svežije, temperatura ispod 25 stepeni, ponegde i ispod 20.

U sredu i četvrtak će biti vrlo nestabilno, očkejemo česte pljuskove praćene grmljavinom, a biće uslova i za grad i veću količinu padavina tokom pljuskova. Za sutra je pored žutog meteoalarma, u pojedinim krajevima aktiviran i narandžati meteoalarm. U petak i za vikend delimično razvedravanje.

(N1)

pročitaj više

Srbija

Prijave za Program UNDP za podršku zaštiti vazduha do 31. maja

Objavljeno

-

Opštine i gradovi koji imaju planove kvaliteta vazduha, kratkoročne akcione planove ili su uključili mere zaštite vazduha u svoja strateška dokumenta, mogu se do 31. maja prijaviti na drugi javni poziv za podršku sprovođenju konkretnih mera zaštite vazduha u jedinicama lokalne samouprave koji je objavio Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), objavilo je Ministarstvo zaštite životne sredine.

Program je objavljen u okviru projekta “EU za Zelenu agendu u Srbiji“, a jedinice lokalne samouprave koje su planskim dokumentima definisale mere unapređenja kvaliteta vazduha mogu da konkurišu za sufinansiranje jedne odabrane mere u visini do najviše 70 odsto ukupne vrednosti njene primene.

Sprovođenje mera koje se prijavljuju na ovaj poziv treba da doprinese i realizaciji nacionalnog Programa zaštite vazduha za period 2022-2030, koji je Srbija usvojila u decembru 2022. godine.

pročitaj više

Srbija

Šta je u Srbiji poskupelo, a šta pojeftinilo od 1. maja?

Objavljeno

-

Zbog novog obračuna akciza potrošači u Srbiji će se suočiti, ili se pak stvaraju uslovi da se suoče, sa većim cenama goriva, kafe, cigareta i alkohola, a sa druge strane, iako su smanjene cene struje i gasa za privredu, ne mogu da računaju na pojeftinjenje široke palete proizvoda jer preduzetnici tvrde da za to ne postoje uslovi, prenosi Danas.

Kakva takva uteha za građane naše zemlje, čija su primanja inače među najnižima u Evropi, je bar to što su zbog uskršnjih praznika snižene cene kokošijih jaja, piše Danas.

U Srbiji se od 1. maja obračunavaju novi iznosi akciza na gorivo, kafu, cigarete i alkohol, usklađeni sa prošlogodišnjom inflacijom od 7,6 odsto. Akciza sa PDV-om na gorivo je veća za 4,5 do 5,7 dinara.

Akciza na alkoholna pića pak iznosi 26,8 i 30,72 dinara po litri, za kafu od 108,06 dinara do 405,24 dinara po kilogramu, a za tečnosti za punjenje elektronskih cigareta 10,4 dinara po mililitru.

Cigarete su ponovo poskupele, a u Službenom glasniku su objavljene nove cene koje će važiti od 7. maja.

Dilema da li će poskupeti duvan i duvanski proizvodi realno nije ni postojala, već je samo bilo upitno koliko će to poskupljenje iznositi.

Kako je nedavno preneo RTS, sa prosečnom cenom od oko tri evra po paklici, cigarete u Srbiji su i dalje najjeftinije, iako je učešće akciza u ceni 61 odsto, a sa PDV-om, čak 77 procenata.

Dosadašnja praksa je bila da proizvođači uglavnom podižu cene za 10 dinara po paklici cigareta, što je, čini se, i ovoga puta slučaj.

Cilj izmena akciza na cigarete je usklađivanje sa standardima Evropske unije, po kojima bi do 2025. država trebalo da prihoduje najmanje 90 evra na 1.000 komada cigareta, što je 1,8 evra po paklici, tako da će nakon poskupljenja u narednoj godini biti iste cene kao u državama EU.

U oktobru prošle godine Vlada Srbije je povećala akcize na cigarete za osam odsto, što je uticalo da proizvođači podignu cene za 10 dinara, a u 2023. cene cigareta su podizane tri puta.

Sa druge strane, odlukom nadležnih od 1. maja su pojeftinile cene električne energije za privredu u iznosu od 25 i gasa za 15 odsto.

Iako je ekonomska logika veoma jednostavna, a to je da kada raste cena energenata rastu i cene svih drugih proizvoda i usluga dok kad je taj proces obrnut i sve druge cene padaju, privreda u Srbiji je gotovo nikada ne sledi, već pod raznim izgovorima odbija da snizi svoje cene.

Po svemu sudeći, tako će biti i ovog puta jer već sada preduzetnici iznose različite razloge zbog čega je, kako tvrde, nemoguće da njihovi proizvodi i usluge pojeftine.

Tako se, između ostalog, navodi da je stopa inflacije još uvek veoma visoka, da je struja u okruženju za privredu i dalje jeftinija nego kod nas kao i da se u međuvremenu povećala minimalna zarada koja, bar u teoriji, utiče i na povećanje svih drugih ličnih dohodaka.

Potrošačka udruženja pak ističu da su preduzetnici po tom pitanju cinični, odnosno da imaju dvostruke aršine kojima se rukovode u svom poslovanju.

Ipak, pojedini proizvodi su pojeftinili kao što je primera radi, slučaj sa kokošijim jajima.

Naime, zbog hiperprodukcije uoči uskršnjih praznika koji su se spojili sa prvomajskim te je značajan broj građana otišao na odmor, par meseci unazad već beleži se kontinuirani pad cena te namirnice. Cene jaja pak nisu iste, već variraju od mesta i objekta gde se kupuju.

(Danas)

pročitaj više

Srbija

Povratak sa praznika: Očekuje se pojačan saobraćaj

Objavljeno

-

N1

Vozače u Srbiji danas očekuje pojačan saobraćaj u toku dana zbog povratka sa praznika.

Očekuje se i veći broj vozila na graničnim prelazima gde će tokom dana stanje i vreme zadržavanja biti promenljivo sa mogućim zadržavanjima, saopštio je jutros Auto-moto savez Srbije.

Na naplatnim stanicama nema zadržavanja.

Nema zadržavanja ni na putničkim, ni na teretnim terminalima graničnih prelaza.

(Beta)

pročitaj više

Srbija

Vujović: Čini se sve da se požar na deponiji Duboko što pre lokalizuje i ugasi

Objavljeno

-

Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović obišla je deponiju „Duboko“ u Užicu, gde pripadnici štaba za vanredne situacije uz pomoć vatrogasaca čine sve kako bi se lokalizovao i ugasio požar, zbog koga je Užice proglasilo vanrednu situaciju na tom delu teritorije, saopštilo je resorno ministarstvo. 

Ona je lokaciju obišla sinoć zajedno sa načelnikom Sektora za vanredne situacije MUP-a Lukom Čaušićem i gradonačelnicom Užica Jelenom Raković Radivojević, nakon čega je prisustvovala sednici štaba za vanredne situacije da bi se utvrdili naredni koraci. 

„Trudimo se da svi budemo maksimalno angažovani kako bi se požar što pre lokalizovao. Ovakve scene i situacije moraju da postanu prošlost u Srbiji. Vlada Srbije intenzivno radi na tome da što pre modernizujemo regionalne i reciklažne centre širom Srbije. ‘Duboko’ je svakako prioritet, ali je i najkompleksniji projekat koji zahteva obimne radove, posebno imajući u vidu da će se, dok se radovi izvode, i dalje odlagati otpad na ovoj lokaciji“, rekla je ministarka.

pročitaj više

U TRENDU