ostanimo u kontaktu

Automoto

U kojim se sve zemljama vozi levom stranom puta, a volan je desno, i zašto?

Objavljeno

-

Iako je nama posve neprirodno videti vožnju levom stranom puta te volan na desnoj strani, u nekim zemljama je to sasvim prirodno. Čak je prilično i odvažno reći „nekim“, s obzirom da levom stranom ulice vozi otprilike jedna trećina svetske populacije.

Ok, većina tih zemalja su nekadašnje britanske kolonije, ali neke i nisu, pa proverimo u kojim se to zemljama vozi „krivom“ stranom, prenosi punkufer.dnevnik.hr.

Velika Britanija

Ujedinjeno Kraljevstvo ima dugu istoriju vožnje levom stranom, koja seže sve do rimskog doba. S obzirom kako su većina ljudi desnoruki, koncept jahanja konja s leve strane postao je uobičajena praksa kako bi desna ruka bila spremna za napad u slučaju neočekivane zasede. Papa Bonifacije VIII godine 1300. odobrio je zvanično „pravilo puta“ po kojem svi putnici treba da se drže na levoj strani ulice.

Čak i kad su vagoni postali primarno prevozno sredstvo, leva strana puta ostala je uobičajena u Ujedinjenom Kraljevstvu, dopuštajući vozačima da im desna ruka ostane slobodna. Tokom 18. veka donet je zakon koji propisuje da sav promet u Londonu ostane na levoj strani, što je dovelo do širenja pravila po celoj Britaniji, gde je i dalje čvrsto na snazi.

Japan

Postoji nekoliko argumenata zašto je Japan usvojio vožnju levom stranom. Neki Japanci veruju da se njegovo poreklo može pratiti unazad do samuraja, koji su mač nosili na levoj strani, a izvlačili bi ga desnom rukom ako bi sreli napadača u nekoj od uskih, krivudavih ulica.

To je značilo da će ratnici koji jašu na konjima moći slobodno izvući svoje mačeve na prvi znak napada (dakle, sličan razlog kao i u Britaniji). Tokom 19. veka Japan je uspostavio čvrst odnos s UK, te su Britanci pomogli Japanu u uspostavljanju industrijalizovanog transportnog sistema, uključujući složenu železničku mrežu koja se temelji na „levom prometu“. Ovo je zacementiralo britansku tradiciju saobraćaja levom stranom u japanskom društvu.

Australija

Kao britanska kolonija do 1901. Australija je prihvatila saobraćak levom stranom jednostavno zato što je nekad bila pod britanskom vlašću. Rani drumski i železnički sistemi izgrađeni su oko sistema levog saobraćaja koji je ostao na snazi ​​do danas.

Ovo je samo jedan primer bliskog i trajnog odnosa koji postoji između Ujedinjenog Kraljevstva i Australije, uprkos činjenici da je Australija danas potpuno nezavisna. Uglavnom, Britanci su, čini se zasad, celi svet naučili kako da vozi levom stranom jer se i na Novom Zelandu, koji je takođe nekad bio britanska kolonija, još uvek vozi levom stranom.

Indija

Još jedna bivša britanska kolonija, Indija, nastavila je da koristi vožnju levom stranom kao rezultat svoje istorije pod britanskom vlašću. Dok je Indija 1947. donela Indijski zakon o nezavisnosti, saobraćaj levom stranom puta ostao je mali znak duge i komplikovane istorije nacije, te se nije prešlo na vožnju desnom saobraćajnom trakom.

Švedska

Pre nego nas napadnete, recimo kako su Šveđani nekad vozili levom stranom, tačnije sve do 3. septembra 1967. godine. Danas je taj dan poznat pod nazivom Dagen – H. Iako je i pre same promene 90 odsto Šveđana posedovalo automobile s volanom na levoj strani i iako su susedne zemlje vozile desnom stranom, promena je u zemlji dočekana vrlo nevoljno.

Na dan promene, saobraćaj je bio zabranjen preko noći, kako bi se automobili kad se ujutro pokrenu, mogli pravilno usmeravati. Napravljena je sveobuhvatna kampanja, ali su ipak usledile neminovne saobraćajne nesreće (srećom s uglavnom minornim posledicama) čiji je broj tek 1969. postao jednak broju pre promene strana.

I da, dodajmo da je nakon Šveđana još jedna evropska zemlja promenila vožnju iz leve traku u desnu. Godine 1968. to je učinio i Island.

Automoto

Teslin Sajbertrak prodat je na aukciji za dvostruko veću cenu od originalne

Objavljeno

-

Teslin električni pikap Sajbertrak prodat je na aukciji Sotebis Motorsport za cenu više nego dvostruko veću od originalnih 99.000 dolara, što je bio prvi test preprodajne vrednosti retkog modela za kojeg isporuka kupcima, kako se očekuje, neće krenuti do najranije 2025. godine.

Najviša ponuda na jednonedeljnoj aukciji iznosila je 262.500 dolara, a za Sajbertrajk nije određena minimalna cena.

Organizatori aukcije u Sotebisu očekivali su da će se vozilo prodati za cenu daleko veću od predložene maloprodajne cene: 99.000 dolara, no ovo je bio prvi put da je model CyberBeast – najskuplji, s dometom od preko 500 kilometara i 846 konjskih snaga – prodat na sekundarnom tržištu.

CyberBeast brzinu od 96 kilometara na sat postiže 1,5 sekundi brže od modela srednje klase, ima 245 više konjskih snaga i maksimalnu brzinu od 209 kilometara na sat.

Za novo vozilo stiglo je ukupno 108 ponuda.

Iz Tesle su 2019. godine najavili da će krenuti u proizvodnju pikapa Sajbertrak. Osnivač Ilon Mask nazvao ga je “najboljim primerom tehnologije apokalipse”, a prototip je predstavljen iste godine. Zainteresovani kupci mogli su da rezervišu svoje vozilo uz zalog od 100 dolara. Do kraja meseca je vozilo rezervisalo čak pola miliona ljudi, rekao je Mask. Do novembra se broj rezervacija popeo na dva miliona, a tek tada su prva vozila isporučena šačici kupaca i napokon su objavljeni i novi podaci o cenama i specifikacijama. Isporuke osnovne verzije Sajbertraka (s cenom od 60.990 dolara) očekuju se 2025. godine, a dve konfiguracije s višim performansama (i cenama od 79.990 i 96.390 dolara) očekuju se ove godine.

Teslin električni pikap Sajbertrak prodat je na aukciji Sotebis Motorsport za cenu više nego dvostruko veću od originalnih 99.000 dolara, što je bio prvi test preprodajne vrednosti retkog modela za kojeg isporuka kupcima, kako se očekuje, neće krenuti do najranije 2025. godine.

Najviša ponuda na jednonedeljnoj aukciji iznosila je 262.500 dolara, a za Sajbertrajk nije određena minimalna cena.

Organizatori aukcije u Sotebisu očekivali su da će se vozilo prodati za cenu daleko veću od predložene maloprodajne cene: 99.000 dolara, no ovo je bio prvi put da je model CyberBeast – najskuplji, s dometom od preko 500 kilometara i 846 konjskih snaga – prodat na sekundarnom tržištu.

CyberBeast brzinu od 96 kilometara na sat postiže 1,5 sekundi brže od modela srednje klase, ima 245 više konjskih snaga i maksimalnu brzinu od 209 kilometara na sat.

Za novo vozilo stiglo je ukupno 108 ponuda.

Iz Tesle su 2019. godine najavili da će krenuti u proizvodnju pikapa Sajbertrak. Osnivač Ilon Mask nazvao ga je “najboljim primerom tehnologije apokalipse”, a prototip je predstavljen iste godine. Zainteresovani kupci mogli su da rezervišu svoje vozilo uz zalog od 100 dolara. Do kraja meseca je vozilo rezervisalo čak pola miliona ljudi, rekao je Mask. Do novembra se broj rezervacija popeo na dva miliona, a tek tada su prva vozila isporučena šačici kupaca i napokon su objavljeni i novi podaci o cenama i specifikacijama. Isporuke osnovne verzije Sajbertraka (s cenom od 60.990 dolara) očekuju se 2025. godine, a dve konfiguracije s višim performansama (i cenama od 79.990 i 96.390 dolara) očekuju se ove godine.

Budući da na putu ima vrlo malo ovih vozila, očekivalo se da će na sekundarnom tržištu biti izuzetno popularni zbog nekoliko faktora: “niske ponude i visokog interesa kao i ekscentričnog imidža osnivača Tesle Ilona Maska,” izvestio je Blumberg. CyberBeast prodat u ponedeljak bio je prvi od modela viših performansi koji je dospeo na aukciju, kažu iz Sotebisa. Pre dve nedelje, prvi Sajbertrak bilo kojeg modela koji je bio ponuđen na aukciji nije uspeo da dosegne minimalnu cenu.

“Mnogo je skuplji nego što sam mislio,” rekao je za Blumberg Džin Munster iz Deepwater Asset Management-a. “Moraju pojačati proizvodnju kako bi spustili cenu… činjenica je da Sajbertrak zapravo još nije izašao”.

Sajbertrak nazivaju neobičnim vozilom, a stručnjaci nisu sigurni da uopšte postoji tržište za ovo futurističko vozilo. Mask je investitorima u Teslu u oktobru rekao kako je kompanija “sama sebi iskopala grob sa Sajbertrakom ”jer zbog problema s predstavljanjem na tržištu i dostizanja obima produkcije ne može biti “prosperitetan.” Ed Kim iz AutoPacifika za Forbes kaže kako ne postoji široka potražnja kupaca za automobil otporan na metke”, a analitičar Džefrisa Filip Hučoa dodaje kako se očekuje da će model “biti teg na dobit i novac kompanije”.

Niko ne zna koliko komada Sajbertraka je zapravo prodato. Tesla nije uvrstio te podatke u poslednjem kvartalnom izveštaju o isporukama, a nisu otkrili ni očekivanja o broju prodatih vozila u poređenju s brojem rezervacija.

Meri Vitfil Rolofs, novinarka Forbes

pročitaj više

Automoto

Ford povlači skoro 43.000 malih SUV vozila zbog rizika od požara

Objavljeno

-

Proizvođač automobila Ford saopštio je da povlači skoro 43.000 malih SUV vozila zbog toga što je uočeno da benzin može da curi na vrelu površinu motora, što povećava rizik od požara.

Navodi se da se povlače modeli „Bronco Sport“ iz 2022. i 2023, kao i „Escape“ iz 2022, a svi imaju motore od 1,5 litar, prenosi Asošijeted pres.

U dokumentaciji koja je podneta američkim bezbednosnim regulatorima Ford navodi da mlaznice goriva mogu da popucaju i da se benzin ili benzinska isparenja mogu naći u blizini veoma vrućih površeni, što može izazvati požar.

Prodavci će postaviti cev koja će omogućiti da benzin ne ide na vruće površine motora, već da pada na tlo ispod vozila, i ažuriraće softver za kontrolu motora kako bi otkrili pad pritiska u sistemu za ubrizgavanje goriva.

Ako se to dogodi, softver će onemogućiti rad pumpe za gorivo visokog pritiska, ograničiti snagu motora i smanjiti njegovu temperaturu.

Vlasnici svih spornih automobila biće pismeno obavešteni šta treba da urade.

Kompanija je navela da ima izveštaje o pet požara ispod haube i 14 garancijskih zamena mlaznica za gorivo, ali ni u jednom slučaju nije bilo sudara, ni povređenih. Dodaje se da je problem uočen kod jedan odsto SUV vozila.

Saopšteno je i da će biti produžena garancija za mlaznice goriva, tako da će vlasnici koji imaju problem moći da ih zamene.

(FoNet)

pročitaj više

Automoto

Honda povlači više od 750.000 vozila u SAD zbog neispravnog senzora

Objavljeno

-

Automobilska kompanija Honda povlači više 750.000 vozila u SAD zbog neispravnog senzora koji bi mogao prouzrokovati da se vazdušni jastuci suvozača naduvaju kada ne bi trebalo, javlja AP.

Opoziv obuhvata modele Honda Pilot, Accord, Civic sedan, HR-V i Odissei od 2020. do 2022. godine, kao i 2020. Fit i Civic Coupe. Takođe su uključeni i hečbek Civic 2021. i 2022., Civic Tipe R i Insight 2021. i CR-V, CR-V hibrid 2020. i 2021. godine, Passport, Ridgeline i Accord Hibrid.

Modeli luksuznog brenda Acura uključuju 2020. i 2022. MDKS, 2020. do 2022. RDKS i 2020. i 2021. TLKS.

U dokumentu koje je danas objavila američka Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputu navoi se a senzor težine suvozačevog sedišta može da pukne i dođe do kratkog spoja, a da ne isključi vazdušni jastuk kako je predviđeno.

Senzori su, kako je objašnjeno, potrebni da onemoguće vazdušne jastuke ako su deca ili male odrasle osobe u sedištima, a ako se to ne dogodi, povećava se rizik od povrede.

Prodavci će zameniti senzore sedišta bez ikakvih troškova za vlasnike., a vlasnici će biti obavešteni od 18. marta.

Honda u dokumentima navodi da ima 3.834 zahteva po garanciji, ali da nema izveštaja o povredama ili smrtnim ishodima zbog problema između 30. juna 2020. i 19. januara ove godine, navodi AP.

pročitaj više

Automoto

Ford povlači gotovo dva miliona vozila zbog rizika od problematičnih delova

Objavljeno

-

Proizvođač automobila Ford objavio je da povlači skoro dva miliona vozila modela Eksplorer SUV, proizvedenih između 2011. i 2019, zbog bojazni da bi kopča koja drži oblogu vetrobranskog stakla mogla da otpadne tokom vožnje.

Ovo je jedno od najvećih povlačenja vozila u SAD od početka godine, preneo je Forbs.

Američka kancelarija za bezbednost saobraćaja (NHTSA) prikazala je dokumenta koja su im podneta zbog toga što bi kopča, koja se nalazi na 1.889.110 vozila, mogla da se olabavi i izazove odvajanje obloge vetrobranskog stakla čime bi povećala opasnost na putu i rizik od nesreća.

pročitaj više

Automoto

Apple automobil bi trebalo da se pojavi na tržištu 2028. godine

Objavljeno

-

Prošlo je skoro deset godina otkako je Apple započeo razvojni projekat svog električnog automobila pod nazivom Project Titan, a čini se da se kompanija nije previše pomerila sa mrtve tačke.

Njihova početna ideja bila je da napravi potpuno autonoman automobil, odnosno vozilo u kome uopšte neće biti volana, ali kojim će upravljati isključivo kompjuter, prenosi N1 Zagreb.

Sredinom prošle decenije zaista smo mogli da čitamo tako optimistične najave da će tehnologija toliko napredovati da su potpuno autonomna vozila bila samo pitanje godina.

Ali u praksi se pokazalo da stvari ne idu tako lako. Napredak je spor, a izazovi u razvoju tehnologije su brojni. Za sada se čini da je Waymo jedini kome je drago, iako je njihova usluga robotaksi dostupna samo na nekoliko američkih tržišta.

S druge strane, Cruise, čiji su robotski taksiji takođe prevozili putnike, povukao je svoja vozila sa tržišta na kojima su bila dostupna i neće ih vraćati dok se tehnologija ne usavrši.

Kako piše ZIMO, Apple je vremenom promenio fokus u razvoju, pa su umesto automobila nameravali da razvijaju samo tehnologiju za autonomnu vožnju vozila, ali su i od tog pravca odustali i sada su se ponovo fokusirali isključivo na automobile.

Ovog puta u planu je da se napravi klasičan automobil sa volanom koji će voziti ljudi, ali će imati neke autonomne opcije. Prema poslednjim informacijama koje dolaze iz pouzdanih izvora, Apple Car bi trebalo da se pojavi na tržištu – 2028. godine

Za očekivati je da će autonomna tehnologija značajno napredovati u naredne četiri godine, a Apple bi trebalo da je implementira u svoje vozilo, ali i dalje samo kao svojevrsni pomoćnik u vožnji, sa kojim će vozač uvek morati da bude na oprezu i spreman da preuzme kontrolu nad vozilom.

Umesto četvrtog nivoa autonomije kako je prvobitno planirano, Apple Car bi trebalo da ima nivo 2+, sa mogućnošću da se ova tehnologija vremenom dodatno unapredi. Dakle, u tehnološkom smislu može se očekivati automobil sličan današnjoj Tesli.

Neki zaposleni navodno nisu zadovoljni planom, a analitičari se pitaju da li Apple može da donese neku značajnu inovaciju na ovo tržište ili će to biti samo još jedan električni automobil sa autonomnim opcijama, samo sa logom jabuke na prednjoj strani.

(N1 Zagreb, Zimo)

pročitaj više

U TRENDU